σεξουαλικής εκμετάλλευσης. Τα στοιχεία και οι πληροφορίες από τις αρχές επιβολής του νόμου καταδεικνύουν σαφείς τάσεις και σύνδεση μεταξύ πορνείας και εκμετάλλευσης, εμπορίας ανθρώπων και οργανωμένου εγκλήματος. Η εμπορία στοχεύει ανθρώπους σε ευάλωτες συνθήκες. Παρόλα αυτά -και πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση σε αυτό- οφείλουμε να κατανοήσουμε ότι η εμπορία ανθρώπων δεν υπάρχει επειδή τα άτομα είναι ευάλωτα. Πολλοί παράγοντες καθιστούν άτομα ευάλωτα στην εμπορία αλλά δεν προκαλούν την σωματεμπορία. Οι παράγοντες, ωστόσο, που προκαλούν την εμπορία ανθρώπων περιλαμβάνουν την αυξημένη ζήτηση για τις υπηρεσίες των θυμάτων. Η εμπορία υπάρχει επειδή αποφέρει κέρδη και επειδή υπάρχει ζήτηση, δεν προκαλείται από τα θύματα. Δυστυχώς πολλοί άνθρωποι ζουν σε συνθήκες φτώχιας, όμως δεν καταλήγουν όλοι θύματα. Χωρίς τη ζήτηση, χωρίς τα κέρδη για τους νόμιμους αλλά και τους παράνομους τομείς, δεν θα υπήρχε ούτε η εμπορία ανθρώπων. Γνωρίζουμε ότι η εμπορία ανθρώπων είναι αρκετά κερδοφόρα μορφή εγκλήματος, που δεν γνωρίζει γεωγραφικά σύνορα και αποφέρει δισεκατομμύρια ευρώ κέρδους στους εγκληματίες κάθε χρόνο. Στην Ευρώπη και μόνο, η εγκληματική αυτή δράση αποφέρει 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ κέρδη τον χρόνο. Οφείλουμε, λοιπόν, να αντιμετωπίσουμε αυτή την πρόκληση άμεσα εάν θέλουμε να στηρίξουμε τα θύματα, εφόσον αυτό αποτελεί κύρια πτυχή του ευρωπαϊκού νομικού πλαισίου και πολιτικής. Ο ρόλος των δημοσίων αρχών είναι καίριος σε αυτό το πλαίσιο. Έχοντας αυτό υπόψη, η Κυπριακή Ακαδημία Δημόσιας Διοίκησης σε συνεργασία με το Γραφείο Επιτρόπου Διοίκησης πραγματοποίησε ημερίδα με τον τίτλο «Ο ρόλος των δημοσίων αρχών στην εφαρμογή της Οδηγίας 2011/36/ΕΕ για την πρόληψη και την καταπολέμηση της εμπορίας ανθρώπων και για την προστασία των θυμάτων της», η οποία απευθυνόταν σε ανώτερα διευθυντικά στελέχη των βασικών εμπλεκόμενων υπηρεσιών. Στόχος της ημερίδας ήταν να ενισχυθεί η δυνατότητα εντοπισμού θυμάτων και δυνητικών θυμάτων εμπορίας από τους λειτουργούς «πρώτης γραμμής» και η αναφορά των υποθέσεων στα αρμόδια τμήματα για σκοπούς αναγνώρισης και χειρισμού. Ιδιαίτερη έμφαση είχε δοθεί στην εφαρμογή της Οδηγίας 2011/36/ΕΕ, στην οποία περιλαμβάνονται νομικές υποχρεώσεις στα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης προς αυτή την κατεύθυνση. Μια από αυτές τις υποχρεώσεις είναι να προλαμβάνουν την εμπορία ανθρώπων και να μειώνουν τις προϋποθέσεις που ευνοούν την εμφάνιση τέτοιων φαινομένων. Η Οδηγία απαιτεί από τα κράτη μέλη, κατ' ελάχιστον, να εξετάσουν την ποινικοποίηση της χρήσης των υπηρεσιών από ένα θύμα, όταν είναι εις γνώση του ατόμου αυτού ότι το άλλο άτομο αποτελεί θύμα εμπορίας. ΘΕΣΜΟΙ - ΝΟΜΟΘΕΣΙΕΣ 10

RkJQdWJsaXNoZXIy MzU4MTg0